Magasin

Sissel Tolaas: RE________ på ICA Philadelphia

Vi er svært glade for den fantastiske mottagelsen og gode kritikkene Sissel Tolaas har fått for sitt unike prosjekt RE________, som nå er inne i sine siste visningsuker på ICA Philadelphia.

Utstillingen er initiert av Astrup Fearnley Museet, der den ble vist høsten 2021. Visningen i USA er et nytt kapittel av dette prosjektet, som i tillegg er kunstnerens største presentasjon til nå for et amerikansk publikum.

Verkene i utstillingen ved ICA har alle en stedspesifikk karakter. Noen er nyproduserte, mens andre er tilpasset og redefinert fra utstillingen i Oslo. Slik tar Tolaas for seg både ICAs arkitektur, de fysiske omgivelsene og den nasjonale konteksten. Utstillingen vises frem til 30. desember.

RE________ er kuratert av direktør Solveig Øvstebø. Presentasjonen ved ICA Philadelphia er organisert av direktør Zoë Ryan.

Utstillingen er finansiert av Stiftelsen Thomas Fearnley, Heddy og Nils Astrup, Stiftelsen Hans Rasmus Astrup, The Inchworm Fund, Office for Contemporary Art Norway (OCA), Det norske generalkonsulatet i New York, International Flavors & Fragrances Inc., og Kvadrat Inc. Med støtte fra Nancy & Leonard Amoroso, Cecile & Christopher D’Amelio, Carol & John Finley, Norma & Lawrence Reichlin, Meredith & Bryan Verona og Caroline & Daniel Werther.

Astrup Fearnley Museets program er støttet av EGD og The Thief.

Besøk ICA Philadelphias nettside

anmeldelser:

bilder fra utstillingen:

Sissel Tolaas RE________

I løpet av en dag puster vi inn og ut omkring 24 000 ganger. I disse åndedragene ligger det informasjon vi ikke legger merke til – usynlige beskjeder til hjernen som umiddelbart trigger både følelser og hukommelse. For kunstneren og forskeren Sissel Tolaas er derfor lukt et viktig og ofte oversett verktøy for kommunikasjon.