Museumsbygget

Astrup Fearnley Museet er bygget som del av Tjuvholmen Icon Complex og er tegnet a v Renzo Piano Building Workshop i samarbeid med Narud-Stokke-Wiig.

Arkitektens visjon:
Bygget ligger vakkert til ytterst på det punktet der byen strekker seg ut mot fjorden. Som et stort tilfluktssted for kunst fordeler det seg på tre bygninger som er integrert i landskapet og er det naturlige målet i enden av promenaden fra Rådhuset langs kaien.

Museet begynner på utsiden: parken er en organisk labyrint med kanaler, broer og gressplener der skulpturer fra Selvaag-samlingen er satt opp i det fri og på piazzaen. Når man kommer inn, kan man besøke de skiftende utstillingene til Astrup Fearnley Museet i rom med dobbel høyde under glasstaket som det naturlige lyset filtreres
gjennom.

En rekke mindre rom på forskjellige nivåer viser også kunst og blir føyet sammen av en bro. Den leder blikket mot parken og piazzaen og forbinder det innvendige med det utvendige. Går man så ut på motsatt side av kanalen, fortsetter opplevelsen: det er to nivåer til med rom som viser kunst fra museets faste samling.

Det hele minner om en liten by der den besøkende kan være i kontakt med naturen, ta seg en svømmetur og nyte bylivet – samtidig som man kan fordype seg i kunsten. Den buede formen på glasstaket er et markant trekk ved bygget og strekker seg over kanalen mellom bygningene. De slanke stålsøylene som er forsterket med stålkabler og gjentar rekken med seilbåtmaster i havnen.

Den dynamiske formen på glasstaket blir fremhevet av treveggenes myke, sølvgrå farge som de har fått etter å ha vært utsatt for vær og vind og bidrar til at man føler seg velkommen inn i museet.

Anlegget er tenkt som et sted der man kan oppleve stillhet og få ro til meditering, men også treffe mennesker eller ta en kopp kaffe mens man titter på seilbåtene på fjorden.

Renzo Piano Building Workshop