Utstilling

Sissel Tolaas RE________

I løpet av en dag puster vi inn og ut omkring 24 000 ganger. I disse åndedragene ligger det informasjon vi ikke legger merke til – usynlige beskjeder til hjernen som umiddelbart trigger både følelser og hukommelse. For kunstneren og forskeren Sissel Tolaas er derfor lukt et viktig og ofte oversett verktøy for kommunikasjon.

Gjennom flere tiår har Tolaas utviklet en helt særegen kunstnerisk praksis som utfordrer ideen om kunstverket som fysisk form. Siden slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet har hun hatt en dyptgående interesse for å observere kjemiske prosesser og temaet endring. Tolaas’ verk og prosjekter har hverken en begynnelse eller slutt, de er alltid i fluks. Tidlig i karrieren hennes, dreide disse prosessene seg mest om formale eksperimenter og matematiske beregninger som utforsket hvordan ulike materialer påvirker og er avhengige av hverandre. Etter hvert beveget hun seg bort fra det fysiske og visuelle og over mot det sanselige og immaterielle. Allerede på 1990-tallet skapte hun verk som fokuserte på sensoriske situasjoner og reaksjoner ved å eksponere publikum for luftstrømmer og lukter fra ulike kilder. Med base i sitt studio og kjemilaboratorium i Berlin arbeider Tolaas med kompleksiteten i luktelementer og utforsker nettopp lukt som et medium for kunstnerisk uttrykk. Hennes undersøkelser spenner fra dyptgående forskning og analyse, til arkivering og syntetisk (re)produksjon av luktmolekyler og -strukturer. Tolaas har over flere år bygget opp ulike arkiver med «luktopptak», bestående av 10 000 luktmolekyler. Videre har hun etablert et unikt luktleksikon, Nasalo, som til nå inneholder 4200 ord og uttrykk. I 2004 grunnla hun SMELL RE_searchLab Berlin (med støtte fra  IFF Inc. ), et laboratorium som har samarbeidet med en rekke vitenskapelige institusjoner verden over.

Gjennom en kunstnerisk og forskningsbasert praksis som retter seg mot luktesansen fremfor synet og hørselen, aktiverer Tolaas en annen type bevissthet og tilstedeværelse hos sitt publikum. Utstillingen på Astrup Fearnley Museet er intet unntak. I tillegg til nye arbeider produsert spesielt for denne utstillingen, vises også flere eldre verk som er tilpasset og redefinert til dette prosjektet. Utstillingen viser bredden av en kompleks, men likevel svært direkte og intuitiv kunstpraksis, der begrepene prosess, tid og endring går som røde tråder gjennom alle arbeidene.

I utstillingen presenteres ulike «situasjoner», eller rom. Disse kan oppleves ganske konkret, selv om man kan ane at det bak arbeidene ligger kritiske analyser og kommentarer til viktige samfunnsspørsmål som matindustri, klimaendringer og mangfold. Situasjonene er samtidig laget slik at de kan åpne rom i oss selv. Lukt er erindringens mest effektive virkemiddel og ulike lukter kan derfor fremkalle minner som på et blunk forårsaker kraftige reaksjoner.

Situasjonene i utstillingen formidles ikke gjennom klassiske verktekster, verkene er i stedet utstyrt med egne koder. Tolaas’ ønske er at hver enkelt skal oppleve utstillingen intuitivt, med seg selv som redskap, og vil helst unngå for mye forhåndsinformasjon om ideene bak eller fastsatte tolkningsmønstre. Publikum kan velge å ta denne oppfordringen og la seg styre av sin egen luktesans gjennom utstillingen, men det er også mulig å starte med den siste salen i utstillingen. Her er alle verkenes koder samlet, og verktitler og annen informasjon presenteres. Tolaas har dessuten jobbet tett med museumsvertene som er tilgjengelige for samtaler med besøkende. Som ofte i Tolaas’ prosjekter, har ikke denne utstillingen en begynnelse eller en slutt, men kan oppleves organisk, lekende og sirkulært.

Sissel Tolaas bor og arbeider i Berlin og hennes prosjekter er blitt vist internasjonalt på biennaler og ved museumsinstitusjoner som MoMA i New York, The National Gallery of Victoria i Australia, Dia Art Foundation i New York, California College of the Arts og Tate Modern i London.

Utstillingen på Astrup Fearnley Museet er den hittil største presentasjonen av Sissel Tolaas’ kunstnerskap. I 2022 reiser utstillingen videre til USA hvor den åpner på ICA Philadelphia 19. august.


Inngangsbillett (Liquid_Money_1 ): I stedet for en ordinær billett får publikum utdelt en ampulle som inneholder en kjemisk gjenskapelse av lukten av penger. Med den kan man komme tilbake til utstillingen så mange ganger man måtte ønske.

Badstue (Liquid_Money_2 ): Liquid Money_2  kan oppleves i badstuflåten Skarven som ligger fortøyd til kaikanten rett utenfor museet. Ampullen gir gratis inngang i badstuen tirsdag til søndag kl. 13:00 – 16:00. Her kan man dampe seg i lukten av penger for så å hoppe i sjøen og vaske av seg lukten igjen.


Utstillingsdesign: Formafantasma
Grafisk design: Studio Joost Grootens


Bilder fra utstillingen:

ANMELDELSER:

Magasin

Sissel Tolaas: RE________ på ICA Philadelphia

Vi er svært glade for den fantastiske mottagelsen og gode kritikkene Sissel Tolaas har fått for sitt unike prosjekt RE________, som nå er inne i sine siste visningsuker på ICA Philadelphia.

Magasin

Sissel Tolaas & Nhu Duong | SwimAwearS

I forbindelse med utstillingen RE________ har Sissel Tolaas produsert en edition i begrenset opplag spesielt for Astrup Fearnley Museet.

Nettbutikk

Plakat Sissel Tolaas – Made in Norway

kr 200
Kjøp