Utstilling på reise: Murakami by Murakami – Instituto Tomie Ohtake, São Paulo

Utstillingen er kuratert av Astrup Fearnley Museets direktør Gunnar B. Kvaran og er basert på utstillingen med samme navn som ble vist på Astrup Fearnley Museet i 2017.

Det er første gang en soloutstilling med den verdenskjente japanske kunstneren Takashi Murakami vises i Brasil og kunstneren var selv til stede på åpningen. Utstillingen viser 35 verk inkludert malerier så store som 3×10 meter. Kunstverkene er presentert som en konstellasjon av fragmenter av Murakamis univers. Gunnar B. Kvaran fremhever blandingen av det orientalske og det vestlige som er tydelig til stede i Murakamis kunst, men som likevel har en sterk japansk identitet. Utstillingen står til 15. mars 2020.

Murakami by Murakami er også vist på Tai Kwun i Hong Kong der den sto fra juni til september 2019.

Les mer om utstillingen på Instituto Tomie Ohtake.

Bilder fra utstillingen