Gen R Us, 2009
Nate Lowman
Firmalogoer er en viktig del av våre visuelle omgivelser. Ethvert selskap med respekt for seg selv bruker penger på å utvikle en best mulig logo, og siden det visuelle uttrykket skal fungere som en viktig del av markedsføringen bør den være så beskrivende og tidløs som mulig. Logoen har sammenheng med det høye tempoet og mylderet av inntrykk som omgir vår kommersielle verden. Vi har ikke tid til å lese et firmanavn, men trenger logoens umiddelbare visuelle gjenkjennelse. Når kunstneren endrer en liten detalj i en kjent logo blir vi påminnet om alle disse mekanismene. Vi blir tvunget til å forholde oss til det visuelle tegnet på en annet måte. Dermed oppstår også refleksjoner rundt logoens betydning. I denne utstillingen finner vi flere eksempler på at kunstneren har brukt gjenkjennelige merkenavn i sine verk. Ved to tilfeller har han tatt utgangspunkt i logoen til den kjente og veletablerte amerikanske leketøyskjeden Toys’r’us. Denne verdensomspennende kjeden har eksistert siden 1948, mens den lett gjenkjennelige fargerike logoen med de runde bokstavene ble etablert i 1968. I Norge har kjeden etablert seg med 8 store butikker. Lowman har byttet ut det første ordet ’Toys’ med ’Gen’ og skapt et ord med en helt annen betydning. Gen’r’us, er en kortversjon av ordet generous som betyr ’sjenerøs’. Lowman har malt den manipulerte logoen på lerret og han har laget en fargerik tredimensjonal versjon som minner om den faktiske skiltingen som lyser opp varehusenes anonyme vegger. Når Lowman oversetter en verdenskjent logo til et ord med en helt annen betydning kan det oppfattes som en kritikk av den velsmurte butikkjedens evne til å tjene penger på bortskjemte vestlige barn. Samtidig kan det positivt ladede ordet oppleves som en hyllest til hyggeligere trekk ved det amerikanske samfunnet. Kunstverkets evner i alle tilfeller å skape refleksjon rundt de visuelle tegnenes konstante påvirkning og betydning.