The Cabinet of Harry Houdini, 1999

Matthew Barney

Production Year

1999

Den verdensberømte utbryterkongen Harry Houdini har blitt omtalt som Barneys alter ego. Houdinis magiske transformasjoner har inspirert Barney og påvirket hans kunstneriske språk, hvor fysiske overganger og energiforflytninger er et sentralt tema. Houdini var den første i verden som utførte nummeret hvor han byttet plass med sin kone fra et låst skap, selv om han i utgangspunktet ofte var bundet på hender og føtter. I Cremaster 2 har Houdini en sentral rolle som den antatte bestefaren til Gary Gilmore, den berømte amerikanske morderen. Og mens Houdini ofte transformerte seg selv til sin kone i de utrolige forestillingene sine, blir transformasjonen fra mann til kvinne også viktig for Gary Gilmore og hans far, Frank. I Cremaster 2 er mennene droner eller mannlige bier. Og dronenes problem er at de ikke kan leve videre etter at de har reprodusert seg selv. Vi ser forbindelsen til bienes verden i manualene som er laget av salt. Om man stabler manualene oppå hverandre vil de minne om strukturen i en bikube. De samme manualene finnes i Deseret: The Drones Gate, og forbinder bienes verden med landskapet og menneskenes verden. Som drone ofrer Frank dermed livet når Gary blir unnfanget, og hans sønn blir født med vissheten om sin skjebne. Og slik blir Houdinis evner avgjørende for Gary, de blir en mulig redning. Selv etter at Gilmore ble dømt til døden etter mordet på to menn var han opptatt av at døden ikke betydde slutten, men tvert i mot representerte en mulig overgang. I romanen “The Executioner’s Song” gjengir Norman Mailer et sitat som Gary Gilmore skal ha skrevet i det siste brevet til kjæresten, Nicole: ”In about 30 hours I will be dead. That’s what they call it – death. It is just a release – a change of form.”