Untitled Film Still, 1978
Cindy Sherman
De 70 svart-hvite Filmstills-bildene som Sherman laget mellom 1977 og 1980 regnes som hennes første arbeid som moden kunstner. Bildene ser ut som pressebilder laget på et filmsett, og betraktet i sin helhet kan de leses som en encyklopedisk gjennomgang av kvinneroller inspirert av 1950- og -60-tallets Hollywood, film noir, B-filmer og europeiske kunstfilmer. Det er tydelige referanser til både kjente regissører og skuespillere, men bildene forholder seg ikke til virkelige filmer. I stedet har hun tatt utgangspunkt i etterkrigstidens kulturelle stiler og ikoner. Sherman tilhører den første generasjonen kunstnere som hadde vokst opp med TV og hatt mulighet til å identifisere seg med karakterene de ble kjent med via skjermen. Gjennom hele oppveksten var hun glad i å kle seg ut, og likte å eksperimentere med klær og sminke. 1970-tallet var ellers en tid hvor kvinner kjempet for likestilling, og i Shermans kunstnerkretser var det ikke akseptert å sminke seg eller kle seg spesielt kvinnelig. Gjennom arbeidet med denne serien brøt Sherman med sin tids kvinneideal og fikk mulighet til å boltre seg i en form for femininitet som ellers tilhørte hennes mors generasjon. Like fullt ble disse bildene godt tatt imot av feministiske teoretikere, som oppfattet hvordan Sherman gjennom disse bildene satte søkelys på det maskuline blikkets representasjon av kvinnelighet. Det er også interessant å se Filmstills-bildene i relasjon til kvinnelige kunstnere fra samme generasjon som arbeidet med performance. Shermans bilder har absolutt et element av performativitet. Flere av bildene er tatt på gata i New York uten noen spesielle forberedelser. Hun dro rundt sammen med sin daværende kjæreste Robert Longo i en liten bil, kledde seg raskt om og tok bildet når muligheten bød seg. I flere av bildene kan vi tydelig merke denne raske og impulsive fremgangsmåten. Mens andre bilder, særlig de som er tatt innendørs, i større grad bærer preg av gjennomtenkt planlegging. Filmstills-bildene bidro til å etablere Sherman som en av de mest betydelige og innflytelsesrike kunstnerne i sin generasjon og la grunnlaget for en karriere som fremdeles fascinerer, provoserer og overrasker.