Sol og vår i januar – Neste generasjon i norsk samtidskunst

I tillegg til kunstnerne, presenterer prosjektet en ny generasjon norske skribenter og trekker samtidig frem kunstsamleren som en konstruktiv del av den norske samtidskunstverden. Det gjøres en unik sammenkobling mellom disse aktørene; seks unge kunstnere kobles til hver sin kunstskribent og kunstsamler. Trioene skaper slik et rammeverk for prosjektet som danner grunnlaget for en interessant og viktig dialog mellom kunstnere, skribenter og samlere.

Utstillingen er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet og Talent Norge. Museet har vært ansvarlig for å kuratere og arrangere selve utstillingen, mens Talent Norge har bidradd med generøs økonomisk støtte til kunstnerne og skribentene.

I utstillingen har vi valgt å fremheve det mangfoldet som preger norsk samtidskunst, representert ved følgende kunstnere: Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen og Constance Tenvik.

Miriam Hansen eksperimenterer med planter og organiske elementer i sine gjenstandsbaserte installasjoner og introduserer slik hva plantene kan fortelle oss, deres duft og mytologier. Johanne Hestvold gjenoppfinner modernistiske former og materialer i datategningens tidsalder og tilfører et nytt poetisk aspekt i abstrakte skulpturer. Anders Holens skulpturer er sammensatte figurer støpt i bronse som danner poetiske og gåtefulle fortellinger. Maleren Henrik Olai Kaarstein stiller kollasjer av fargede former opp mot bilder av kroppsdeler og antyder slik sensualitet og fetisjisme. Videokunstneren Mercedes Mühleisen har skapt en animert skulptur basert på boken Marvels of Pond-life av Henry James Slack fra 1861 som gir en grundig beskrivelse av mikroskopiske skapninger funnet i en dam. Constance Tenvik presenterer en installasjon løst basert på et lengre selvbiografisk essay av Xavier de Maistre, A Journey Around my Room, fra 1794, og bringer tilskueren inn i et imaginært rom som presenterer en blanding av skulptur, kostymer og teater.

Hver av de utstilte kunstnerne presenteres i et eget essay henholdsvis skrevet av Ina Hagen, Ingrid Halland, Simen Joachim Helsvig, Maria Horvei, Nora Joung og Nicholas Norton. Skribentene spiller en like viktig rolle i utstillingen som kunstnerne med hensyn til det å oppleve og tolke enkeltverkene.

Samlerne vi har samarbeidet med i denne utstillingen er Clarksons Platou / Peter M. Anker, Knut og Cecilie Brundtland, Bettina Ford Jebsen, C. Ludens Ringnes Stiftelse / Christian Ringnes, AKO kunststiftelse / Nicolai Tangen og Talent Norge. Gjennom kunsthistorien har samlerne spilt en vesentlig rolle i å støtte kunstnere. I Oslo har kunstsamlerne blitt mer synlige de siste årene, ikke kun som et økonomisk støttesystem, men også som hovedpersoner i dannelsen av en konsensus rundt kunstnerne på den lokale kunstscenen.

Kunstnere: Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen, Constance Tenvik

Skribenter: Ina Hagen, Ingrid Halland, Simen Joachim Helsvig, Maria Horvei, Nora Joung, Nicholas Norton

Kunstsamlere: Clarksons Platou ved Peter M. Anker, Knut og Cecilie Brundtland, Bettina Ford Jebsen, C. Ludens Ringnes Stiftelse ved Christian Ringnes, AKO kunststiftelse ved Nicolai Tangen, Talent Norge

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff
Utstillingen er produsert i samarbeid med Talent Norge

Til å lage utstillingens grafiske identitet og formgi utstillingskatalogen har vi engasjert mimosa—studio, et nyetablert design- og kommunikasjonsbyrå grunnlagt av Karoline Bakken Lund og Thea Urdal.

Utstillingsprosjektet er støttet av Fritt Ord

Les mer om utstillingsprosjektet og intervju med alle de involverte

Talent Norges nettside

«Vital ung gjeng på Astrup Fearnley Museet. En utstilling som er vel verdt et besøk.»

Mona Pahle Bjerke, NRK P2

«Dette er en utstilling som er original og visuelt variert, den er overraskende fordoms- og dogmefri, og den er forståelig for et bredt publikum.»

Lars Elton, Dagsavisen

Bilder fra utstillingen