Richard Prince – Verk fra Astrup Fearnley Samlingen

Richard Prince (f. 1949) er blant vår tids mest respekterte og samtidig mest gåtefulle samtidskunstnere. Han jobber konseptuelt med foto, maleri og skulptur og inntar samtidig roller som samler, skuespiller, grafisk designer og kurator. Han unndrar seg stadig kategorisering, undergraver kunstnerens tradisjonelle rolle og produserer sin egen mytologi. I løpet av 1970-tallet vendte Prince sin interesse mot billedmaterialet i livsstilsmagasiner, hvor han tok for seg klisjeer og stereotyper og omformet dem til motiver i sitt eget arbeid. Ved å refotografere bilder og ramme inn fotografiske elementer fra disse publikasjonene, utførte han en radikal kunstnerisk gest som stilte spørsmål ved originalitet, kunstnerisk produksjon og opphavsrett. Som etterkommer av Marcel Duchamp, Andy Warhol og popkunstens økende kritiske interesse for forbrukskultur, kan Prince’ refotografering betraktes både som en kynisk representasjon av virkeligheten, og som en gjennomtrengende granskning av den amerikanske kulturens visuelle språk. Arbeidet hans er ikke bare kopiering og appropriasjon, det er også en eksistensiell gest utført av en realistisk kunstner som tar i bruk et eksisterende figurativt språk i bearbeidelsen av sine tematikker. Slike verk bekreftet hans posisjon som en ledende manipulator av sosiale og kulturelle symboler.

Utstillingen viser verk fra mer enn 30 år av Prince’ karriere, representert ved både fotografier, malerier og skulpturelle verk. Den inkluderer verk fra sentrale fotografiserier som Cowboys og Girlfriends, hovedverket Spiritual America og den senere Publicities-serien, malerier fra seriene JokesCheck Paintings og den såkalte de Kooning-serien i tillegg til skulpturelle verk fra Hoods-serien og American/English.

Introduksjon til Richard Prince fra Astrup Fearnley Museet on Youtube.

Installation images