Frank Benson – Verk fra Astrup Fearnley Samlingen

Han har skapt en betydelig samling skulpturer og fotografier, likevel teller ikke samlingen en stor mengde verk ettersom Benson jobber perfeksjonistisk, langsomt og meditativt i den kreative skaperprosessen.

Bensons tidlige skulpturer var mindre og sammensatt av ulike elementer som skapte fortellinger med et «surrealistisk» preg. Siden kom Human Statue (2005), en skulptur av en mann som utgir seg for å være en statue. Dette hyperrealistiske verket introduserte en serie med figurative skulpturer i full størrelse som Benson siden har jobbet med i løpet av de siste ti til femten årene. Human Statue har en nifs tilstedeværelse grunnet modellens holdning og forunderlige ansiktsuttrykk. Dette er karakteristisk for Bensons seneste skulpturer, hvor modellene spiller en aktiv rolle. I Human Statue (Jessie) (2011) fremhever Benson de gestikulerende og fysiske egenskapene til koreografen og danseren Jessie Gold. Human Statue (Juliana) (2014) er basert på kunstneren Juliana Huxtables selvportretter, som strekker seg utover det realistiske. Alle disse skulpturene av menneskefigurer har et sterkt og aktivt forhold til rommet som omgir dem.

Estetisk har Bensons figurative skulpturer gått igjennom en interessant utvikling, særlig etter at han gikk over til å bruke 3D-modellprogrammer. Dette har gitt figurene et mer konstruert og distansert utseende og en særegen signatur som tillegger verkene en klar originalitet og gir dem en unik plassering innenfor en lang rekke figurative skulpturer i kunsthistorien.

I løpet av de siste femten årene har Astrup Fearnley Museet fulgt Bensons kunstneriske utvikling og produksjon tett, og vi har kunnet inkludere flere av hans viktige verk i samlingen. Utstillingen vil for første gang vise alle disse verkene samlet og gi en god oversikt over hans kunstneriske produksjon.

Utstillingskatalog: I forbindelse med utstillingen gis det ut en minikatalog med spesialskrevne tekster. Les intervju med Frank Benson av den Los Angeles-baserte kunstskribenten Travis Diehl og et essay av Kelly Taxter, Bensons tidligere gallerist og nå kurator ved The Jewish Museum i New York.

Kurator: Gunnar B. Kvaran

Bilder fra utstillingen