Bob Nickas om Tom Sandberg | Foredrag

Velkommen til foredrag med den New York-baserte kuratoren Bob Nickas om fotografen Tom Sandberg.

Monografien Tom Sandberg: Photographs utgis i høst på fotobokforlaget Aperture, i samarbeid med Tom Sandberg Foundation. I den forbindelse inviterer vi til foredrag med den New York-baserte kuratoren Bob Nickas. Nickas har organisert mer enn hundre utstillinger siden 1984, inkludert Tom Sandberg: Photographs 1989–2006 på MoMA.

Den norske fotografen Tom Sandberg (1953–2014) regnes som en pioner. Som en lysmester i den fotografiske tradisjonen, jobbet han utelukkende med analoge svart-hvitt-fotografier. Hans bemerkelsesverdige poetiske uttrykk er gjennomsyret av en sterk følelse av tilstedeværelse og mystikk. Sandbergs internasjonale anerkjennelse toppet seg med separatutstillingen på MoMa PS1, New York, i 2007, kuratert av Bob Nickas. Sandbergs arbeider er å finne i en rekke museer så vel som offentlige og private samlinger, som Moderna Museet, Stockholm, Bibliothèque Nationale, Paris, og Astrup Fearnley-samlingen.

Arrangementet presenteres i samarbeid med Tom Sandberg Foundation.

Foredraget holdes på engelsk. Det er gratis og åpent for alle!

fra nettbutikken:

Nettbutikk